گامهایی برای ایجاد یک شخصیت مثبت

گامهایی برای ایجاد یک شخصیت مثبت

برگرفته از فصل پنجم کتاب

« شما هم می توانید موفق شوید »

اثر : شیو خیرا

ترجمه : دکتر سید داوود حسینی نسب و همکاران

گام 1 . پذیرش مسئولیت :

   وقتی افراد مسئولیت های اضافی را می پذیرند در واقع خودشان را ارتقا می بخشند. رفتار مسئولیت پذیر جواب گویی را می طلبد و باعث بلوغ و رشد می شود. مسئولیت اجتماعی باید وظیفة اخلاقی هر شهروند باشد.نشانة یک شهروند خوب این است که بار مسئولیت خودش را به گردن بگیرد.

گام 2 . ملاحظه ( رعایت )

در زندگی باید ملاحظه ، ادب ، و تواضع نشان داد. افراد فکور و باملاحظه نگرش دلسوزانه ای دارند.

گام 3 . به برد/برد ( نه برد/باخت ) فکر کنید.

گام 4.کلمات را به دقت انتخاب کنید.

شخصی که می گوید چه چیزی را دوست دارد؟ معمولاً حاضر نیست چیزی را که دوست ندارد بشنود. مبادی آداب باشید. مبادی بودن شامل انتخاب دقیق یک کلمه و شناخت عواقب آن است.کلمات می توانند به احساس فرد صدمه بزنند و روابط افراد را تیره نمایند. اکثر افراد به خاطر انتخاب کلمات نامناسب بیش از بلایای طبیعی صدمه می بینند.

گام 5. شکایت و انتقاد نکنید.

 انتقاد مانند فردی است که در صندلی عقب پشت سر راننده نشسته و او را وادار می کند که مثل دیوانه ها براند.

انتقاد سازنده چیست؟ با نیت کمک به جای تحقیر انتقاد کنید. در انتقاد راه حلها را پیشنهاد کنید. رفتار را مورد انتقاد قرار دهید نه شخص را. چون وقتی که خود شخص را مورد انتقاد قرار می دهیم به عزت نفس او صدمه می زنیم. انتقاد به جا با نیت کمک کردن همراه است.

گام 6 . مهربان و خوشرو باشید.

شادی از خوبی سرچشمه می گیرد. خنده می تواند اصیل یا تصنعی باشد، اما مهم داشتن خندة واقعی است. اخم، بیشتر از خنده ماهیچه ها را درهم می کشد. خندیدن راحت تر از اخم کردن است و ارزش چهره را بیشتر می کند. خنده مسری و روش ارزانی برای بهبود نگاه هاست. خوشرویی همیشه خوشایند است.

گام 7 . رفتار افراد را مثبت تفسیر کنید.

افراد بطور غریزی و با نداشتن حقایق کافی، در مورد آنچه دیگران انجام داده و  یا نداده اند تفسیر منفی می کنند. بعضی افراد از حالت پارانوئیایی رنج می برند و فکر می کنند که دنیا خارج از دسترس آنهاست. این امر درست نیست. با تاکید بر نکات مثبت، ما فرصت بهتری برای ایجاد یک شخصیت جذاب داریم که به روابط خوب منجر شود.

گام 8 . شنونده خوبی باشید.

گوش دادن، اهمیت دادن را نشان می دهد. وقتی شما نگرش اهمیت دادن نسبت به شخص دیگر را نشان می دهید، او احساس مهم بودن می کند. وقتی او احساس مهم بودن می کند چه اتفاقی می افتد؟ او بیشتر برانگیخته می شود و نسبت به عقاید شما بیشتر حالت پذیرنده می گیرد.

گام 9 . مشتاق باشید.

اشتیاق و موفقیت باهم پیش می روند، اما رغبت گام اول است. اشتیاق، اعتماد ایجاد می کند، روحیه را رشد می دهد، وفاداری می آورد و ارزش آن بی انتهاست. شما می توانید اشتیاق  را در قدم زدن و صحبت کردن و تکان دادن دستها احساس کنید. اشتیاق عادتی است که شخص می تواند کسب کند و تمرین نماید.

گام 10. تقدیر و تشکر بی ریا و صادقانه

 تقدیر و تشکر خالصانه ، یکی از بزرگترین هدایایی است که شخص می تواند به فرد دیگر بدهد. احساس مهم بودن یکی از بزرگترین آرزوهای هر انسانی می باشد. این احساس می تواند باعث انگیزه شود.

گام 11 . وقتی ما اشتباه می کنیم باید آن را بلافاصله و از روی علاقه بپذیریم.

وقتی که اشتباه می کنیم آسانتر تغییر را می پذیریم و وقتی که حق با ماست آسانتر با آن زندگی می کنیم. این یک فلسفة خوب برای زندگی است. عده ای از افراد زندگی میکنند و یاد می گیرند، در حالیکه تعدادی دیگر زندگی میکنند و هرگز یاد نمی گیرند. از اشتباه دفاع نکنید. پذیرش اشتباه فرد مقابل را خلع سلاح می کند.

گام 12 . وقتی که شخص در می یابد و می پذیرد که دچار اشتباه شده است به او تبریک بگویید و آبرویش را حفظ کنید.

 اگر در چنین موردی آبروی فرد را حفظ نکنیم به عزت نفس او صدمه وارد کرده ایم.

گام 13 . بحث کنید اما جدل نه

در بحث ، هر دو طرف می کوشند که آخرین حرف را بزنند ، در حالی که مجادله چیزی بیشتر از دعوای با خود نیست و منجر به ستیزة پر سر و صدا می شود. احمق تر از یک نادان کسی است که با او مجادله می کند.

گام 14 . غیبت نکنید.

به یاد داشته باشید ، فردی که برای شما غیبت می کند پشت سر در مورد شما نیز غیبت می کند. غیبت و دروغ گفتن کاملاً به هم مربوطند. فردی چه قدر خوب گفت که‌ « افراد کوچک دربارة سایر افراد صحبت می کنند ، افراد معمولی دربارة چیزها صحبت می کنند ، افراد بزرگ دربارة ایده ها صحبت می کنند».

گام 15 . به قولتان تعهد داشته باشید.

  بین قول و تعهد چه تفاوتی وجود دارد؟ قول بیانگر نیت فرد است. تعهد قولی است که باید حفظ شود و مهم نیست که آن قول چه هست. تعهد ناشی از منش است و می تواند ایمان و اطمینان را بوجود آورد. تعهد بیانگر این است که « من در آیندة پیش بینی ناپذیر ، قابل پیش بینی هستم».

گام 16 . حق شناس باشید ولی انتظار قدردانی نداشته باشید.

حق شناسی یک کلمه زیباست و ما باید حق شناس باشیم. حق شناسی یک احساس است که شخصیت را اعتلا می بخشد و منش شخص را می سازد. حق شناسی با تواضع رشد می کند و آن احساس تشکرآمیز نسبت به دیگران است. آن از طریق نگرش مان نسبت به دیگران شکل می گیرد و در رفتارمان منعکس می شود.

گام 17 . قابل اعتماد باشید و صداقت را تمرین کنید.

یک ضرب المثل قدیمی است که « یک اونس صداقت با ارزش تر از یک پوند زرنگی است ». توانایی فرد مهم است اما قابلیت اعتماد ، سرنوشت ساز است.

گام 18 .از کینه توزی خودداری کنید ، عفو کنید و به فراموشی بسپارید.

وقتی شخصی از عفو و بخشش خودداری می کند ، تمام درهایی را که ممکن است روزی به آنها احتیاج داشته باشد به روی خود می بندد. وقتی کینه می ورزیم و خشمگین می شویم به چه کسی بیش از همه آسیب می رسانیم؟ جواب به خودمان.

گام 19 . صداقت ، درستی و اخلاص را تمرین کنید.

صداقت به معنی خالص و واقعی بودن در برابر دغل بازی و تقلب است. ارزش اجتماعی مورد اعتماد ، برای خود بنا کنید. اگر تنها یک چیز وجود دارد که هر نوع رابطه را در خانه ، محل کار و اجتماع بنا می نهد ، آن صداقت است.

گام 20 . تواضع را تمرین کنید.

 اعتماد بدون تواضع تکبر است. تواضع و فروتنی پایة هر نوع پرهیزکاری و نشانة بزرگی است. فروتنی صادقانه جاذبه دارد ، اما فروتنی دروغین دافعه دارد. سادگی و فروتنی دو علامت از بزرگی هستند. باید توجه داشت که فروتنی به معنی خود را حقیر و پست شمردن نمی باشد.

گام 21 . درک کنید و توجه نمایید.

روابط به دلیل خوب بودن افراد ایجاد نمی شوند ، بلکه آنها به دلیل درک و تفاهم ایجاد می شوند. توجه کردن به دیگران به مراتب ارزشمندتر از خوب بودن نسبت به آنهاست. نگرش دلسوزانه حسن نیت ایجاد می کند و بهترین نوع ضمانتی است که یک شخص می تواند داشته باشد و هیچگونه هزینه ای را در بر ندارد. 

گام 22 . ادب را تمرین کنید.

ادب چیزی بیش از ملاحظة دیگران نیست. ادب درهای بازنشدنی را باز می کند، یک شخص مؤدب که خیلی تند و تیز نیست، بیش از یک فرد گستاخ و تند در زندگی ترقی می کند. چیزهای جزئی و فرعی است که تفاوت های فاحش را ایجاد می کنند.

گام 23 . شوخ طبع باشید.

شوخ طبع باشید. زیرا توانایی خندیدن خواهید داشت. شوخ طبعی فرد را جذاب و دوست داشتنی می کند. البته بعضی از افراد ، شوخ طبعی را به ابتذال می کشانند. یاد بگیرید تا برای خودتان بخندید ، زیرا این سالم ترین شوخی می باشد. برای خود خندیدن به شما انر‍ژی مجدد می دهد. خنده ،  آرام بخش طبیعی برای همة افراد روی زمین است.

گام 24 . با طعنه زدن دیگران را خراب نکنید.

شوخی های منفی می توانند شامل طعنه زدن ، خراب کردن و اذیت و آزار باشند. هر نوع شوخی طعنه آمیز برای مسخره کردن دیگران بسیار ناپسند است. هر نوع زخم بدنی زودتر از یک زخم روحی مداوا می شود. شوخی می تواند ارزشمند و یا خطرناک باشد ، بستگی به این دارد که فرد با دیگران بخندد و یا اینکه به دیگران بخندد.

گام 25 . دوست داشته باشید تا شما را نیز دوست بدارند.

ما انتظار داریم کارفرما، کارکنان، همسر، والدین و کودک همه خوب باشند، اما فراموش می کنیم که خود ما هم باید فرد خوبی باشیم. تجربه نشان داده است که انسان کامل، شغل عالی و همسر خوب وجود ندارند. همیشه باید چالش هایی نظیر طلاق و اخراج نه به عنوان اولین راه حل، بلکه به عنوان آخرین تلقی شوند. 

گام 26 . از خود همدلی نشان دهید.

همدلی به تنهایی ویژگی مهم یک شخصیت مثبت است. افراد همدل از خودشان این سوال را می پرسند « چه احساسی به من دست می دهد اگر کسی با من چنین برخوردی کند؟ » وقتی شما شریک غم می شوید، آن تقسیم می شود، وقتی شما شریک شادی کسی می شوید آن افزایش می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد